neděle 10. srpna 2014

Vzpomínka

Už je to přes rok, co jsem tohle napsala, už je to přes dva rok, co táta umřel. Třetí prázdniny bez táty. Odešel nečekaně, absolutně nečekaně. Bylo mu 54, nebyl nemocný. Ze dne na den bylo všechno jinak. Bolelo to, s odstupem času to bolí víc a víc. Táta chybí, měl by tu být, měl by vidět moji i sestřinu svatbu, svá vnoučata, měl by se dožít důchodu…. Osud to však tak nechtěl.

K rodičům jsem po odstěhování v mých dvaceti letech nejezdila často, ale s mamkou jsme pravidelně telefonovaly. Tátovi jsem nevolala snad nikdy, mluvila jsem s ním přes mamku, nebo osobně. Tentokrát a čistě výjimečně po telefonu. Co mě přimělo telefonovat tátovi? Moje unáhlené rozhodnutí nechat v lednu zateplit dům poté, co přišel šílený doplatek za elektřinu. Pán co zateploval, potřeboval vědět, kudy vede elektřina do domu, aby nenavrtal kabely, až bude připevňovat zateplovák. Táta byl v práci, když jsem se mu dovolala, abych se na tu elektřinu zeptala. „To máš štěstí, že si mě chytla, akorát jsem končil pauzu.“ Posledních šest minut, kdy jsem s tátou mluvila. Tak moc jsem za těch pár minut ráda. Dva dny na to táta umřel.
Pár měsíců před tátovou smrtí si mamka pořídila, po mnoha letech, zase auto a já se s našima začala vídat více.  Naši za mnou více jezdili, s autem to bylo jednodušší než autobusem a vlakem. Taky jsem se rozhodla přestěhovat ze služebního bytu do domu, který čekala rekonstrukce.  Protože bych nezvládla platit nájem a splácet úvěr na rekonstrukci současně, bydlela jsem celé dva měsíce zase u našich, to tátovi zbývalo ještě pár měsíců života (celé čtyři měsíce).  Za posledních deset let, jsem s našima nebyla tolik času, co za posledního půl roku před tátovou smrtí. Asi to tak mělo být, měla jsem si tátu ještě užít… Táta umřel v pátek 13. ledna (vybral si na to opravdu pěkné datum).
Možná je to všechno náhoda, ale já na náhodu nevěřím. Všechno má svůj důvod, dobré i špatné. I to, že táta odešel nečekaně. Nečekaně, ale klidně a bez bolesti. Po tom, co bylo zjištěno pitvou, by později umíral velmi bolestivě, trpěl by on i my.
Každý by si měl užívat života teď a tady, přijímat vše zlé i dobré a něco si ze všeho odnášet, vnímat souvislosti. Nečekat, nemyslet na to, co se stane nebo nestane, protože stát se může cokoli. Vše má svůj čas i důvod, i když ten nemusí být zjevný hned, ale třeba až po dnech, měsících, letech… 
Tímto vzpomínám...

Žádné komentáře:

Okomentovat